Transport drogowy w Polsce – skąd jego popularność i co wpłynęło na jego dynamiczny rozwój?
Transport drogowy w Polsce znacznie się rozwinął w przeciągu ostatnich 20 lat. Wpłynęło to na to wiele czynników, zarówno zewnętrznych jak i wewnętrznych. Dzisiaj podyskutujemy o fenomenie transportu drogowego, z czego wynika jego popularność i jak to będzie wyglądało w przyszłości.

Czym w zasadzie jest transport drogowy?
Transport drogowy jest jedną z gałęzi transportu. Służy on przemieszczaniu ładunków i pasażerów po drogach lądowych przy pomocy kołowych środków transportu. Mogą to być na przykład samochody osobowe czy też samochody ciężarowe. Transport drogowy dzieli się na krajowy i międzynarodowy.
Co wpłynęło na popularność i dynamiczny rozwój transportu drogowego?
Czynników, które wpłynęły na dynamiczny rozwój transportu drogowego jest dość sporo, są to między innymi:
- najkorzystniejsze, spośród wszystkich gałęzi transportu dostosowanie sieci dróg do rozmieszczenia miejsc produkcji, handlu i konsumpcji;
- przestrzenne rozmieszczenie dróg, które charakteryzują się największą spośród wszystkich gałęzi transportu gęstością i spójnością;
- największa, spośród wszystkich gałęzi możliwość wykonywania przewozów w relacji dom-dom;
- największa elastyczność przewożonych ładunków;
- znaczna szybkość środków transportu;
- duża terminowość dostaw;
- częstotliwość jazd dostosowana do potrzeb klienta;
- największa zdolność do obsługi niewielkich i rozporoszonych potoków ładunkowych.
Największym czynnikiem, który wpłynął na rozwój transportu drogowego w Polsce jest wejście Polski do Unii Europejskiej i znalezienie się w strefie Schengen. Oznaczało to zwiększenie handlu międzynarodowego Polski z innymi krajami członkowski oraz bezproblemowy przejazd przez granice celne państw wspólnoty.
Koszty transportu w Polsce w porównaniu do krajów Europy Zachodniej były i są niższe. Pozwoliło to polskim firmą transportowym konkurować cenowo z zagranicznymi przewoźnikami.
Niestety, gdzie są zalety muszą być i wady
Do istotniejszy wad transportu drogowego można zaliczyć:
- nierównomierność w przestrzennym rozmieszczeniu sieci dróg kołowych,
- niski stan techniczny części dróg,
- stosunkowo mała ładowność,
- mała efektywność przy przewozach dalekich, na przykład między kontynentami,
- stosunkowo duże zanieczyszczenie środowiska.